Vad är det nu för nått?!

Så jag läste något otroligt idag. Efter den smakfulla frukost blandningen så dricker jag min goda morgon kaffe samtidigt som jag läser igenom ett par tidningar och online nyhets brev. Jag stoppar upp för en sekund och tänker vad i helvetet!

Sverige ska förbjuda att sälja paracetamol innehållande läkemedel i vanliga mataffärer, det vill säga värktabletter som t.ex Alvedon och Panodil kommer inte att finnas till salu i min närmaste Ica eller Hemkjöp eller alla andra mataffärer jag kanske skulle handla i. Nej, Nix, Nope. Istället måste jag nu gå till närmaste apotek när jag har olidlig mensvärk och kan knappt gå eller när mitt huvud sprängs efter en whisky fylld kväll och har ingen lust att ens ta mig ut ur sängen en att tala om att gå hela vägen till Apoteket. Och ska inte ens tala om Apotekets öppnings tider!

Okej, sanningen är att hemma i Göteborg så bor jag väldigt centralt och min närmaste Apotek ligger faktiskt närmare än den närmaste mataffären. Men poängen är att jag tänker på alla andra som inte har en apotek i nära avstånd. Den stackars unga tjejen som inte vågar berätta till någon att hon har mensvärk och be dem gå till Apoteket för värktabletter, eller som sagt de som har så ont, för vilket skäl, att bara ta sig till affären är en extrem ansträngning.

Antagligen är detta för att det har blivit en ökning i förgiftningar som stämmer från dessa läkemedel och Läkemedelsverket konstaterar att detta kan förminskas genom att reglera och begränsa försäljningen. Det vill säga att göra det svårare för köpare att få tillgång till dessa produkter. Jag säger BULLSHIT!

Förmodligen så stämmer de flesta förgiftningarna från unga kvinnor som med vilja försöker skada sig själva och Läkemedelsverket tycker att detta måste tillväga för att begränsa deras tillgång till det ‘skadliga’ läkemedlet.

Okej så det är ju sant att bara för att alvedon säljs i alla daglig varu handel betyder inte att dom är helt oskadliga, men det är ju detsamma med allt annat som kan vara farligt utan måtta. Min tanke är att varför ska vi drabbas begrunn av att en fjortis tycker att livet suger så mycket och väljer att poppa i sig så mycket värktabletter som möjligt för att skada sig själv. Det är ju deras vilja. Detta borde kontrolleras på ett annat sätt t.ex som att skaffa dom hjälp istället! Det hjälper inte att börja sälja värktabletter bara i Apoteket, jag tycker det motsatta att detta kan faktiskt göra saker värre för nu kommer folk att börja spara på tabletter eller köpa mer än vad de vanligt skulle göra för att ha tillgång hela tiden vilket gör det lättare att ta fler tabletter den dagen man känner sig så nere att man vill sluta känna.

Ett par månader sen fick jag en liten shock, jag gick in till Rema 1000 en mat affär i Oslo då jag hade fått otrolig mensvärk. “1 ibux (ibuprofen/norsk version av Ipren) tack” säger jag till kassörskan. “Har du legitimation?” Frågar hon helt säkert tillbaka. Jag stod där i ett par sekunder som verkade som evigheter och tänkte “sa hon precis det jag trodde eller missförstod jag” så jag frågar osäkert “ursäkta”? Hon svarar helt säkert det exakt samma. Självklart hade jag legitimation på mig och medan jag visar fram detta så frågar jag är det en åldersgräns på att köpa detta produktet? Hon svarar snällt tillbaka att det är en 18års gräns. Jag vet inte hur noga dom genomför denna kontrollen då jag har aldrig innan blivit frågad om leg för att köpa värktabletter, men detta verkar vara en mycket bättre alternativ än att förbjuda salu av värktabletter helt och hållet. Norge verkar lite mer klock.

Förbjudet börjar 1 November, så skynda på löp och köp!

Puss och Kram

X

Leave a Reply

